mirror of
https://git.lyx.org/repos/lyx.git
synced 2025-01-24 01:01:57 +00:00
This commit was manufactured by cvs2svn to create branch 'BRANCH_1_1_6'.
git-svn-id: svn://svn.lyx.org/lyx/lyx-devel/branches/BRANCH_1_1_6@2153 a592a061-630c-0410-9148-cb99ea01b6c8
This commit is contained in:
parent
430ce1cc52
commit
5c959938e6
142
lib/examples/nl_MathLabeling.lyx
Normal file
142
lib/examples/nl_MathLabeling.lyx
Normal file
@ -0,0 +1,142 @@
|
|||||||
|
#LyX 1.1 created this file. For more info see http://www.lyx.org/
|
||||||
|
\lyxformat 218
|
||||||
|
\textclass article
|
||||||
|
\language dutch
|
||||||
|
\inputencoding latin1
|
||||||
|
\fontscheme default
|
||||||
|
\graphics none
|
||||||
|
\paperfontsize 10
|
||||||
|
\spacing single
|
||||||
|
\papersize a4paper
|
||||||
|
\paperpackage a4
|
||||||
|
\use_geometry 0
|
||||||
|
\use_amsmath 0
|
||||||
|
\paperorientation portrait
|
||||||
|
\secnumdepth 3
|
||||||
|
\tocdepth 3
|
||||||
|
\paragraph_separation indent
|
||||||
|
\defskip medskip
|
||||||
|
\quotes_language english
|
||||||
|
\quotes_times 2
|
||||||
|
\papercolumns 1
|
||||||
|
\papersides 1
|
||||||
|
\paperpagestyle plain
|
||||||
|
|
||||||
|
\layout Title
|
||||||
|
|
||||||
|
Nummeren en Etiketteren van vergelijkingen
|
||||||
|
\layout Author
|
||||||
|
|
||||||
|
Alejandro Aguilar-Sierra
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
Een eenvoudige vergelijking kan op twee manieren worden genummerd.
|
||||||
|
De eerste is het aanroepen van de LyX opdracht
|
||||||
|
\family typewriter
|
||||||
|
math-number
|
||||||
|
\family default
|
||||||
|
.
|
||||||
|
Het bijbehorende nummer
|
||||||
|
\begin_float footnote
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
Of een
|
||||||
|
\series bold
|
||||||
|
#
|
||||||
|
\series default
|
||||||
|
teken omdat volledige nummering nog niet is geimplementeerd.
|
||||||
|
\end_float
|
||||||
|
zal aan het rechter einde van de vergelijking verschijnen.
|
||||||
|
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\begin_inset Formula \begin{equation}
|
||||||
|
x=y^{2}-3
|
||||||
|
\end{equation}
|
||||||
|
|
||||||
|
\end_inset
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
Het is gebruikelijk om in het document naar het nummer van de vergelijking
|
||||||
|
te verwijzen.
|
||||||
|
Het is veiliger een etiket aan de vergelijking toe te wijzen, in plaats
|
||||||
|
van een vast nummer.
|
||||||
|
Het toewijzen van een label aan een niet genummerde vergelijking zal deze
|
||||||
|
automatisch van een nummer voorzien.
|
||||||
|
Met het label
|
||||||
|
\series bold
|
||||||
|
planck
|
||||||
|
\series default
|
||||||
|
kunnen we verwijzen naar de vergelijking (
|
||||||
|
\begin_inset LatexCommand \ref{planck}
|
||||||
|
|
||||||
|
\end_inset
|
||||||
|
|
||||||
|
).
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\begin_inset Formula \begin{equation}
|
||||||
|
\label{planck}
|
||||||
|
E=hv
|
||||||
|
\end{equation}
|
||||||
|
|
||||||
|
\end_inset
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
In het geval van een reeks vergelijkingen is iedere regel opeenvolgend genummerd.
|
||||||
|
Het is mogelijk het nummer van een enkele regel te onderdrukken met de
|
||||||
|
opdracht
|
||||||
|
\family typewriter
|
||||||
|
math-nonumber
|
||||||
|
\family default
|
||||||
|
.
|
||||||
|
De cursor moet zich bevinden op de regel die je niet wilt voorzien van
|
||||||
|
een nummer.
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\begin_inset Formula \begin{eqnarray}
|
||||||
|
(x+y)(x-y) & = & x^{2}-xy+xy-y^{2}\nonumber \\
|
||||||
|
& = & x^{2}-y^{2}
|
||||||
|
\end{eqnarray}
|
||||||
|
|
||||||
|
\end_inset
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
Het is mogelijk meerdere regels te voorzien van een etiket.
|
||||||
|
Uit de volgende reeks van vergelijkingen kunnen we verwijzen naar de vergelijki
|
||||||
|
ngen (
|
||||||
|
\begin_inset LatexCommand \ref{eq:gs1}
|
||||||
|
|
||||||
|
\end_inset
|
||||||
|
|
||||||
|
) en (
|
||||||
|
\begin_inset LatexCommand \ref{eq:gs2}
|
||||||
|
|
||||||
|
\end_inset
|
||||||
|
|
||||||
|
) door gebruik te maken van hun overeenkomstige labels.
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\begin_inset Formula \begin{eqnarray}
|
||||||
|
v_{k+1} & = & w_{k}+b_{1}\label{eq:gs1} \\
|
||||||
|
w_{k+1} & = & v_{k+1}+b_{2}
|
||||||
|
\end{eqnarray}
|
||||||
|
|
||||||
|
\end_inset
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
Om het uiteindelijke resultaat te zien kun je dit document op je beeldscherm
|
||||||
|
bekijken of uitprinten.
|
||||||
|
\the_end
|
710
lib/examples/nl_multicol.lyx
Normal file
710
lib/examples/nl_multicol.lyx
Normal file
@ -0,0 +1,710 @@
|
|||||||
|
#LyX 1.1 created this file. For more info see http://www.lyx.org/
|
||||||
|
\lyxformat 218
|
||||||
|
\textclass article
|
||||||
|
\begin_preamble
|
||||||
|
\usepackage{multicol}
|
||||||
|
\end_preamble
|
||||||
|
\language dutch
|
||||||
|
\inputencoding default
|
||||||
|
\fontscheme default
|
||||||
|
\graphics default
|
||||||
|
\paperfontsize default
|
||||||
|
\spacing single
|
||||||
|
\papersize a4paper
|
||||||
|
\paperpackage a4
|
||||||
|
\use_geometry 0
|
||||||
|
\use_amsmath 0
|
||||||
|
\paperorientation portrait
|
||||||
|
\secnumdepth 3
|
||||||
|
\tocdepth 3
|
||||||
|
\paragraph_separation indent
|
||||||
|
\defskip medskip
|
||||||
|
\quotes_language english
|
||||||
|
\quotes_times 2
|
||||||
|
\papercolumns 1
|
||||||
|
\papersides 1
|
||||||
|
\paperpagestyle default
|
||||||
|
|
||||||
|
\layout Title
|
||||||
|
|
||||||
|
Meervoudige kolommen
|
||||||
|
\layout Author
|
||||||
|
|
||||||
|
door
|
||||||
|
\noun on
|
||||||
|
Lars Gullik Bjønnes
|
||||||
|
\layout Section
|
||||||
|
|
||||||
|
Strekking
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
Het is de bedoeling van dit hoofdstuk aan te geven hoe het LaTeX pakket
|
||||||
|
|
||||||
|
\family typewriter
|
||||||
|
multicol
|
||||||
|
\family default
|
||||||
|
gebruikt kan worden in een LyX document.
|
||||||
|
Aangezien LyX het pakket
|
||||||
|
\family typewriter
|
||||||
|
multicol
|
||||||
|
\family default
|
||||||
|
nog niet van nature ondersteunt, moeten we een aantal kleine handelingen
|
||||||
|
verrichten.
|
||||||
|
Door dit deel te lezen zal duidelijk worden hoe dit gedaan moet worden.
|
||||||
|
\layout Subsection
|
||||||
|
|
||||||
|
Beperkingen
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
Met het
|
||||||
|
\family typewriter
|
||||||
|
multicol
|
||||||
|
\family default
|
||||||
|
pakket kun je op dezelfde pagina tussen een of meer kolommen schakelen.
|
||||||
|
Voetnoten worden correct behandeld (voor het merendeel), maar worden aan
|
||||||
|
de voet van de pagina geplaatst en niet onder elke kolom.
|
||||||
|
Echter, het LaTeX float mechanisme wordt gedeeltelijk uitgeschakeld in
|
||||||
|
de huidige implementatie.
|
||||||
|
Op dit moment kunnen alleen pagina-brede floats worden gebruikt binnen
|
||||||
|
de omgeving.
|
||||||
|
|
||||||
|
\layout Subsection
|
||||||
|
|
||||||
|
Voorbeelden
|
||||||
|
\layout Subsubsection
|
||||||
|
|
||||||
|
Twee kolommen
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
\added_space_bottom -2ex
|
||||||
|
Als je twee kolommen in uw tekst wenst, moet je de LaTeX mode gebruiken
|
||||||
|
om
|
||||||
|
\family typewriter
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
begin{multicols}{2}
|
||||||
|
\family default
|
||||||
|
te plaatsen op het punt waar je wilt dat de twee kolommen beginnen en
|
||||||
|
\family typewriter
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
end{multicols}
|
||||||
|
\family default
|
||||||
|
waar je wilt dat ze eindigen.
|
||||||
|
Zoals hier:
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
begin{multicols}{2}
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
\noindent
|
||||||
|
|
||||||
|
\series bold
|
||||||
|
\size small
|
||||||
|
Het avontuur van het lege huis
|
||||||
|
\series default
|
||||||
|
|
||||||
|
\newline
|
||||||
|
door
|
||||||
|
\noun on
|
||||||
|
Sir Arthur Conan Doyle
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\size small
|
||||||
|
Het was in het voorjaar van het jaar 1894 dat iedereen in Londen geïnteresseerd
|
||||||
|
was in, en de fatsoenlijke wereld ontzet door, de moord op de rechtschapen
|
||||||
|
Ronald Adair, onder de meest ongebruikelijke en onverklaarbare omstandigheden.
|
||||||
|
Het publiek had reeds kennis genomen van de bijzonderheden van de misdaad
|
||||||
|
die uit het politieonderzoek bekend werden, maar een groot deel was in
|
||||||
|
dit geval achtergehouden, aangezien de zaak voor de officier van Justitie
|
||||||
|
zo overweldigend sterk was dat het niet nodig leek alle feiten naar voren
|
||||||
|
te brengen.
|
||||||
|
Pas nu, na bijna tien jaar, heb ik het recht de ontbrekende informatie
|
||||||
|
te verschaffen die het geheel van deze opmerkelijke reeks gebeurtenissen
|
||||||
|
verbindt.
|
||||||
|
De misdaad was op zichzelf al interessant, maar deze interesse was niets
|
||||||
|
in vergelijking met deze onbegrijpelijke aaneenschakeling, die me de grootste
|
||||||
|
schok en verrassing bracht van alle gebeurtenissen in mijn avontuurlijk
|
||||||
|
leven.
|
||||||
|
Zelfs nu, na zo lange tijd, word ik gegrepen als ik er aan denk, en voel
|
||||||
|
ik nogmaals die plotselinge vloed van geluk, verbijstering en ongeloof
|
||||||
|
die mijn gedachten volslagen overspoelden.
|
||||||
|
Laat ik aan het volk, dat enige interesse in de vluchtige blikken heeft
|
||||||
|
getoond die ik bij gelegenheid aan hen heb gegeven over de gedachten en
|
||||||
|
acties van een zeer bijzonder man, zeggen dat zij me niet moeten veroordelen
|
||||||
|
omdat ik mijn kennis niet met hen heb gedeeld, want ik zou het tot mijn
|
||||||
|
belangrijkste taak hebben moeten rekenen zo te handelen, als ik niet gehouden
|
||||||
|
was geweest aan het verbod van hemzelf, dat slechts sinds de derde van
|
||||||
|
de vorige maand werd opgeheven.
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
end{multicols}
|
||||||
|
\layout Subsubsection
|
||||||
|
|
||||||
|
Meervoudige kolommen
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
\added_space_bottom -2ex
|
||||||
|
Hetzelfde patroon wordt toegepast als je meer dan twee kolommen wenst.
|
||||||
|
(je kunt meer dan drie kolommen definieren, maar dat is mogelijk minder
|
||||||
|
plezierig voor het oog.)
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
begin{multicols}{3}
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\size footnotesize
|
||||||
|
U kunt zich voorstellen dat mijn nauwe vriendschap met Sherlock Holmes me
|
||||||
|
heeft geïnteresseerd in misdaad, en dat ik na zijn verdwijnen nooit heb
|
||||||
|
nagelaten nauwgezet de diverse zaken te lezen die werden voorgeleid.
|
||||||
|
Zelf heb ik meer dan eens gepoogd, voor mijn eigen persoonlijke genoegdoening,
|
||||||
|
zijn methoden toe te passen in hun oplossingen, hoewel met matig succes.
|
||||||
|
Er was geen, echter, die me meer aantrok dan de deze tragedie van Ronald
|
||||||
|
Adair.
|
||||||
|
Toen ik in het onderzoek het bewijs las dat had geleid tot de uitspraak,
|
||||||
|
moord op een onbekend persoon met voorbedachte rade, realiseerde ik me
|
||||||
|
duidelijker dan ooit tevoren het verlies dat de gemeenschap had geleden
|
||||||
|
door de dood van Sherlock Holmes.
|
||||||
|
Er waren speciale aanwijzingen in deze vreemde zaak die, zo was ik zeker,
|
||||||
|
hem speciaal zouden hebben aangetrokken, en de pogingen van de politie
|
||||||
|
zouden zijn aangevuld, of waarschijnlijker zijn voorzien, door de getrainde
|
||||||
|
observatie en de scherpe geest van de eerste misdaad rechercheur in Europa.
|
||||||
|
De hele dag, terwijl ik stond te ijsberen, heeft de zaak in mijn gedachten
|
||||||
|
gekronkeld, maar ik vond geen uitleg die me geschikt leek.
|
||||||
|
Met het risico een bekend verhaal te vertellen, wil ik de feiten samenvatten,
|
||||||
|
die bij het gerecht bekend waren in de conclusie van het onderzoek.
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
end{multicols}
|
||||||
|
\layout Subsubsection
|
||||||
|
|
||||||
|
Kolommen binnen kolommen
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
\added_space_bottom -2ex
|
||||||
|
Je kunt zelfs kolommen binnen kolommen definieren:
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
begin{multicols}{2}
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
\added_space_bottom -2ex
|
||||||
|
|
||||||
|
\size footnotesize
|
||||||
|
De rechtschapen Ronald Adair was de tweede zoon van de Graaf van Maynooth,
|
||||||
|
de toenmalige gouverneur van een Australische kolonie.
|
||||||
|
Adair's moeder was teruggekeerd uit Australie om een staar operatie te
|
||||||
|
ondergaan en zij, haar zoon Ronald en haar dochter Hilda leefden samen
|
||||||
|
op Park Lane 427.
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
begin{multicols}{2}
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\size footnotesize
|
||||||
|
De kinderen begaven zich in het beste milieu en hadden, voor zover bekend,
|
||||||
|
geen vijanden en geen bijzondere gebreken.
|
||||||
|
Hij was verloofd geweest met Edith Woodley, uit Carstairs, maar de verloving
|
||||||
|
werd verbroken met een onderlinge overeenstemming een paar maanden eerder
|
||||||
|
en er was geen enkele voorbode dat het een erg diepe gevoelens had achtergelat
|
||||||
|
en.
|
||||||
|
Het leven van de man speelde zich af op een nauwgezette en gebruikelijke
|
||||||
|
manier, want zijn gewoonten waren rustig en zijn natuur niet emotioneel.
|
||||||
|
Desondanks was het deze gemakkelijke jonge aristocraat die de dood vond,
|
||||||
|
op een vreemde en onverwachte manier, tussen tien en elf-twintig op de
|
||||||
|
avond van 30 maart, 1894.
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
end{multicols}
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\size footnotesize
|
||||||
|
Ronald Adair was bijzonder gesteld op het kaartspel, maar nooit zodanig
|
||||||
|
dat de verliezen hem zouden schaden.
|
||||||
|
Hij was een lid van de Baldwin, de Cavendish en de Bagatelle kaart clubs.
|
||||||
|
Het was bekend dat hij na het middagmaal op de dag van zijn dood een spelletje
|
||||||
|
whist had gespeeld bij de laatstgenoemde club.
|
||||||
|
Hij had daar in de namiddag ook gespeeld.
|
||||||
|
|
||||||
|
\size default
|
||||||
|
|
||||||
|
\size footnotesize
|
||||||
|
De bewijzen van zij die met hem gespeeld hadden-- Mr.
|
||||||
|
Murray, Sir John Hardy, en kolonel Moran-- toonden aan dat het spel whist
|
||||||
|
was geweest en dat er eerlijk was gedeeld.
|
||||||
|
Adair heeft hier misschien vijf pond verloren, maar niet meer.
|
||||||
|
Zijn kapitaal was respectabel en een dergelijk verlies kon hem op geen
|
||||||
|
enkele manier beïnvloeden.
|
||||||
|
Hij speelde bijna iedere dag bij een van de clubs, maar hij was een voorzichti
|
||||||
|
ge speler en werd meestal de winnaar.
|
||||||
|
Uit de bewijsvoering bleek dat hij, samen met zijn partner kolonel Moran,
|
||||||
|
al eens vierhonderd en twintig pond had gewonnen in een enkele zitting,
|
||||||
|
enkele weken geleden, van Godfrey Milner en Lord Balmoral.
|
||||||
|
Tot zover zijn recente geschiedenis zoals dat uit het onderzoek bleek.
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
end{multicols}
|
||||||
|
\layout Subsection
|
||||||
|
|
||||||
|
Voorbeelden voor gevorderden
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
Zoals je mogelijk weet, kent
|
||||||
|
\family typewriter
|
||||||
|
multicol
|
||||||
|
\family default
|
||||||
|
vele mogelijkheden om eigenschappen aan te passen.
|
||||||
|
De volgende voorbeelden tonen hoe deze mogelijkheden vanuit LyX kunnen
|
||||||
|
worden gebruikt.
|
||||||
|
|
||||||
|
\layout Subsubsection
|
||||||
|
|
||||||
|
Inleiding en overslaan
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
Als er minder dan 5cm ruimte op de pagina over is, zal op een nieuwe pagina
|
||||||
|
worden begonnen voor dit deel dat een inleidende tekst boven twee kolommen
|
||||||
|
heeft:
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
begin{multicols}{2}[
|
||||||
|
\latex default
|
||||||
|
En het verhaal gaat verder en verder en verder\SpecialChar \ldots{}
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
][5cm]
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\size small
|
||||||
|
Op de avond van de misdaad kwam hij precies om tien uur terug van de club.
|
||||||
|
Zijn moeder en zuster waren uit en brachten de avond bij een kennis door.
|
||||||
|
De bediende getuigde dat ze hem in de voorste kamer op de tweede verdieping,
|
||||||
|
meestal gebruikt als zijn zitkamer, hoorde binnenkomen.
|
||||||
|
Ze had daar een vuur gemaakt en omdat het zo rookte had ze het raam geopend.
|
||||||
|
Er werd geen geluid gehoord uit de kamer tot twintig over elf, de tijd
|
||||||
|
dat Lady Maynooth en haar dochter terugkeerden.
|
||||||
|
Ze wilde hem welterusten wensen en probeerde de kamer van haar zoon in
|
||||||
|
te gaan.
|
||||||
|
De deur was aan de binnenkant op slot gedraaid en er kwam geen antwoord
|
||||||
|
op hun roepen en kloppen.
|
||||||
|
Hulp werd gehaald en de deur geforceerd.
|
||||||
|
De onfortuinlijke jongeman werd gevonden, liggend nabij de tafel.
|
||||||
|
Zijn hoofd was verschrikkelijk verminkt door een revolverschot, maar er
|
||||||
|
werd geen wapen van welk soort dan ook in de kamer gevonden.
|
||||||
|
Op de tafel lagen twee briefjes van tien pond en zeventien pond in zilver
|
||||||
|
en goud, het geld gestapeld in kleine hoeveelheden.
|
||||||
|
Er stonden een aantal getallen op een vel papier, met de namen van enkele
|
||||||
|
kaartvrienden daarnaast, waaruit de conclusie werd getrokken dat hij voor
|
||||||
|
zijn dood naar streefde zijn verliezen en winsten aan het spel op te maken.
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
end{multicols}
|
||||||
|
\layout Subsubsection
|
||||||
|
|
||||||
|
Inleiding en secties
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
Wat te doen als je wilt dat met de inleiding meteen een nieuwe sectie begint?
|
||||||
|
Dat kan, maar alleen door LaTeX opdrachten binnen de parameters voor de
|
||||||
|
|
||||||
|
\family typewriter
|
||||||
|
multicols
|
||||||
|
\family default
|
||||||
|
opdracht.
|
||||||
|
Hierdoor kan de sectie opdracht niet door LyX worden gegenereerd.
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
begin{multicols}{2}[
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
subsubsection{
|
||||||
|
\latex default
|
||||||
|
Dit is de sectie opdracht als inleiding
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
}][5cm]
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\size small
|
||||||
|
Het nauwkeurig onderzoeken van de omstandigheden zorgde er alleen voor dat
|
||||||
|
de zaak moeilijker werd.
|
||||||
|
In de eerste plaats was er geen reden te verzinnen waarom de jonge man
|
||||||
|
de deur vanaf de binnenkant gesloten zou hebben.
|
||||||
|
Het was mogelijk dat de moordenaar dat gedaan had en na afloop was ontsnapt
|
||||||
|
via het raam.
|
||||||
|
De val was echter nagenoeg twintig voet en bovendien lag er een bed met
|
||||||
|
krokussen in volle bloei onder.
|
||||||
|
Zowel de bloemen als de grond vertoonden geen teken dat ze waren verstoord,
|
||||||
|
en er waren geen sporen op het smalle grasperk dat het huis van de straat
|
||||||
|
scheidde.
|
||||||
|
Waarschijnlijk was het dus de jonge man zelf die de deur vanaf de binnenkant
|
||||||
|
had gesloten.
|
||||||
|
Maar hoe was hij dan vermoord? Niemand zou het door raam hebben kunnen
|
||||||
|
klimmen zonder sporen achter te laten.
|
||||||
|
Als we aannemen dat iemand door het raam had geschoten, dan zou het een
|
||||||
|
werkelijk opmerkelijke schutter moeten zijn geweest die met een revolver
|
||||||
|
een dergelijke dodelijke wond kon toebrengen.
|
||||||
|
Wederom, Park Lane is een veelgebruikte hoofdstraat; er is een taxi standplaat
|
||||||
|
s op nog geen honderd yards van het huis.
|
||||||
|
Niemand had een schot gehoord.
|
||||||
|
En desondanks was er de dode man en het revolver patroon, dat het lichaam
|
||||||
|
had doorboord, zoals patronen met zachte punt doen, en op die manier een
|
||||||
|
wond had veroorzaakt die een onmiddellijke dood tot gevolg moet hebben
|
||||||
|
gehad.
|
||||||
|
Deze waren de omstandigheden van het Park Lane raadsel, die verder gecompliceer
|
||||||
|
d werden door de volledige afwezigheid van een motief, want, zoals ik heb
|
||||||
|
gezegd, de jonge Adair had voor zover bekend geen vijanden en er was geen
|
||||||
|
poging gedaan om geld of andere waardevolle zaken uit de kamer te verwijderen.
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
end{multicols}
|
||||||
|
\layout Subsubsection
|
||||||
|
|
||||||
|
Lege ruimte
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
Het
|
||||||
|
\family typewriter
|
||||||
|
multicol
|
||||||
|
\family default
|
||||||
|
pakket vereist dat een zekere ruimte aanwezig is voor en na een deel met
|
||||||
|
meerdere kolommen.
|
||||||
|
Bovendien zal
|
||||||
|
\family typewriter
|
||||||
|
multicol
|
||||||
|
\family default
|
||||||
|
een lege ruimte plaatsen voor en na het deel met meerdere kolommen.
|
||||||
|
De opdrachten om de voorkeursinstellingen voor de witruimte aan te passen
|
||||||
|
moeten geplaatst worden voor
|
||||||
|
\family typewriter
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
begin{multicols}
|
||||||
|
\family default
|
||||||
|
.
|
||||||
|
Dit voorbeeld plaatst een witruimte van 3cm voor en na de tekst in meerdere
|
||||||
|
kolommen:
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
setlength{
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
multicolsep}{3cm}
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
begin{multicols}{2}
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\size small
|
||||||
|
De hele dag bleven deze feiten in mijn gedachten, strevend naar een theorie
|
||||||
|
die ze allemaal kon verenigen en de weg van de minste weerstand die volgens
|
||||||
|
mijn vriend het startpunt was van elk onderzoek.
|
||||||
|
Ik geef toe dat ik weinig voortgang boekte.
|
||||||
|
In de avond slenterde ik door het park en ik bevond me rond zes uur nabij
|
||||||
|
Oxford Street aan het einde van de Park Lane.
|
||||||
|
Een groep schooiers op de trottoirs, allemaal starend naar hetzelfde raam,
|
||||||
|
leidde me naar het huis dat ik kwam zien.
|
||||||
|
Een lange, dunne man met gekleurde glazen, die ik er sterk van verdenk
|
||||||
|
een een politieman in burger te zijn, vertelde zijn theorie, terwijl de
|
||||||
|
anderen zich om hem heen verzamelden en luisterden naar wat hij te vertellen
|
||||||
|
had.
|
||||||
|
Ik kwam zo dicht bij hem als ik kon, maar zijn waarnemingen leken mij
|
||||||
|
erg vreemd, zodat ik met afkeer afdroop.
|
||||||
|
Onderwijl stootte ik tegen een oudere, vervormde man die achter me stond
|
||||||
|
en gooide ik enkele boeken die hij droeg op de grond.
|
||||||
|
Ik herinner me dat, terwijl ik de boeken opraapte, de titel van een van
|
||||||
|
de boeken bekeek, DE OORSPRONG VAN BOOM AANBIDDING, en het overviel me
|
||||||
|
dat de man een of andere arme bibliofiel moest zijn, die, dan wel van beroep
|
||||||
|
of bij wijze van hobby, verzamelaar van vreemde boekdelen was.
|
||||||
|
Ik probeerde me voor het ongeluk te verontschuldigen, maar het was duidelijk
|
||||||
|
dat de boeken die ik zo onfortuinlijk had behandeld in de ogen van hun
|
||||||
|
bezitter erg waardevol waren.
|
||||||
|
Met een verwijtende snauw lichte hij zijn hielen en ik zag zijn kromme
|
||||||
|
rug en witte bakkebaarden verdwijnen tussen de menigte.
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
end{multicols}
|
||||||
|
\layout Paragraph
|
||||||
|
|
||||||
|
Opmerking:
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
De waarden die u heeft aangepast met
|
||||||
|
\family typewriter
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
setlength
|
||||||
|
\family default
|
||||||
|
moeten na gebruik weer naar hun voorkeursinstelling worden teruggezet,
|
||||||
|
omdat je anders de aangepaste waarden voor de rest van het document behoudt.
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
setlength{
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
multicolsep}{13pt}
|
||||||
|
\layout Subsubsection
|
||||||
|
|
||||||
|
Kolom breedte en afscheiding
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
De breedte van de kolommen in de
|
||||||
|
\family sans
|
||||||
|
multicols
|
||||||
|
\family default
|
||||||
|
omgeving wordt automatisch ingesteld, maar je kunt de ruimte tussen de
|
||||||
|
kolommen bewust aanpassen.
|
||||||
|
De ruimte tussen de volgende twee kolommen is 3cm breed:
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
setlength{
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
columnsep}{3cm}
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
begin{multicols}{2}
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\size small
|
||||||
|
Mijn observatie van Park Lane nr.
|
||||||
|
427 heeft weinig bijgedragen aan een oplossing voor het probleem waarin
|
||||||
|
ik was geïnteresseerd.
|
||||||
|
Het huis was van de straat gescheiden door een lage muur en reling, in
|
||||||
|
totaal niet meer dan vijf voet hoog.
|
||||||
|
Het was daardoor behoorlijk gemakkelijk om in de tuin te komen, maar het
|
||||||
|
raam was totaal niet toegankelijk omdat er geen regenpijp of iets dergelijks
|
||||||
|
was dat kon helpen erin te klimmen.
|
||||||
|
In raadselen gehuld ging ik terug naar Kensington.
|
||||||
|
Ik was nog geen vijf minuten in mijn werkkamer toen mijn huishoudster me
|
||||||
|
vertelde dat er iemand was die me wilde spreken.
|
||||||
|
Tot mijn verbazing was het niemand minder dan de vreemde oude boeken verzamelaa
|
||||||
|
r, zijn spitse verschrompelde gezicht in het witte haar gehuld, en zijn
|
||||||
|
waardevolle boekdelen, minstens tientallen, onder zijn arm geklemd.
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
end{multicols}
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
Wederom moeten we de waarden naar hun voorkeursinstellingen terugzetten
|
||||||
|
om te voorkomen dat ze voor de rest van het document worden gebruikt.
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
setlength{
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
columnsep}{10pt}
|
||||||
|
\layout Subsubsection
|
||||||
|
|
||||||
|
Vertikale strepen
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
Tussen twee kolommen wordt een regel met breedte
|
||||||
|
\family typewriter
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
columnseprule
|
||||||
|
\family default
|
||||||
|
geplaatst.
|
||||||
|
Als deze lijn op 0 pt is ingesteld wordt de streep onderdrukt.
|
||||||
|
In het volgende voorbeeld is de lijn die twee kolommen van elkaar scheidt
|
||||||
|
2 pt breed.
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
setlength{
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
columnseprule}{2pt}
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
begin{multicols}{2}
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\size small
|
||||||
|
|
||||||
|
\begin_inset Quotes eld
|
||||||
|
\end_inset
|
||||||
|
|
||||||
|
U bent verbaasd mij te zien, mijnheer,
|
||||||
|
\begin_inset Quotes erd
|
||||||
|
\end_inset
|
||||||
|
|
||||||
|
zij hij, met een vreemde, schorre stem.
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\size small
|
||||||
|
Dat werd door mij bevestigd.
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\size small
|
||||||
|
|
||||||
|
\begin_inset Quotes eld
|
||||||
|
\end_inset
|
||||||
|
|
||||||
|
Weet U, ik heb een geweten, mijnheer, en toen ik zag dat u in dit huis ging,
|
||||||
|
terwijl ik u achterna strompelde, dacht ik bij mezelf, ik zal eens binnen
|
||||||
|
gaan en die aardige man vertellen dat ik een beetje bars was, dat ik geen
|
||||||
|
kwade bedoelingen had en hem veel verschuldigd ben voor het oprapen van
|
||||||
|
mijn boeken.
|
||||||
|
\begin_inset Quotes erd
|
||||||
|
\end_inset
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\size small
|
||||||
|
|
||||||
|
\begin_inset Quotes eld
|
||||||
|
\end_inset
|
||||||
|
|
||||||
|
Het was een kleine moeite,
|
||||||
|
\begin_inset Quotes erd
|
||||||
|
\end_inset
|
||||||
|
|
||||||
|
zei ik.
|
||||||
|
|
||||||
|
\begin_inset Quotes eld
|
||||||
|
\end_inset
|
||||||
|
|
||||||
|
Mag ik u vragen hoe u wist wie ik ben?
|
||||||
|
\begin_inset Quotes erd
|
||||||
|
\end_inset
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\size small
|
||||||
|
|
||||||
|
\begin_inset Quotes eld
|
||||||
|
\end_inset
|
||||||
|
|
||||||
|
Weet u, meneer, als ik zo vrij mag zijn, ik ben een buurman van u, want
|
||||||
|
mijn kleine boekenwinkel is op de hoek van de Church Street en ik zou
|
||||||
|
u er graag eens zien.
|
||||||
|
Misschien verzamelt u ook boeken, meneer.
|
||||||
|
Hier heb ik
|
||||||
|
\noun on
|
||||||
|
British\SpecialChar ~
|
||||||
|
Birds
|
||||||
|
\noun default
|
||||||
|
,
|
||||||
|
\noun on
|
||||||
|
Catullus
|
||||||
|
\noun default
|
||||||
|
en
|
||||||
|
\noun on
|
||||||
|
The Holy War
|
||||||
|
\noun default
|
||||||
|
--een koopje, stuk voor stuk.
|
||||||
|
Met vijf boeken kunt u dat gat vullen op de tweede boekenplank.
|
||||||
|
Het lijkt rommelig, vindt u ook niet, meneer?
|
||||||
|
\begin_inset Quotes erd
|
||||||
|
\end_inset
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
end{multicols}
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
Zoals gebruikelijk moeten we de waarde herstellen na gebruik.
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
|
\latex latex
|
||||||
|
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
setlength{
|
||||||
|
\backslash
|
||||||
|
columnseprule}{0pt}
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
Je zult naar de bibliotheek moeten gaan om de rest van het verhaal te lezen.
|
||||||
|
\begin_float footnote
|
||||||
|
\layout Standard
|
||||||
|
|
||||||
|
\SpecialChar \ldots{}
|
||||||
|
of het verhaal opscharrelen in het Gutenberg project, ergens op het web.
|
||||||
|
|
||||||
|
\end_float
|
||||||
|
Geloof het of niet, maar dit is een erg spannende scène uit het verhaal\SpecialChar \ldots{}
|
||||||
|
|
||||||
|
\the_end
|
13
lib/layouts/extarticle.layout
Normal file
13
lib/layouts/extarticle.layout
Normal file
@ -0,0 +1,13 @@
|
|||||||
|
#% Do not delete the line below; configure depends on this
|
||||||
|
# \DeclareLaTeXClass{extarticle}
|
||||||
|
# Article textclass definition file. Taken from initial LyX source code
|
||||||
|
# Author : Matthias Ettrich <ettrich@informatik.uni-tuebingen.de>
|
||||||
|
# this file: Herbert Voss <voss@lyx.org>
|
||||||
|
#
|
||||||
|
Input article.layout
|
||||||
|
#
|
||||||
|
# change available fontsizes
|
||||||
|
#
|
||||||
|
ClassOptions
|
||||||
|
FontSize 8|9|14|17|20
|
||||||
|
end
|
13
lib/layouts/extbook.layout
Normal file
13
lib/layouts/extbook.layout
Normal file
@ -0,0 +1,13 @@
|
|||||||
|
#% Do not delete the line below; configure depends on this
|
||||||
|
# \DeclareLaTeXClass{extbook}
|
||||||
|
# Book textclass definition file. Taken from initial LyX source code
|
||||||
|
# Author : Matthias Ettrich <ettrich@informatik.uni-tuebingen.de>
|
||||||
|
# this file: Herbert Voss <voss@lyx.org>
|
||||||
|
#
|
||||||
|
Input book.layout
|
||||||
|
#
|
||||||
|
# change available fontsizes
|
||||||
|
#
|
||||||
|
ClassOptions
|
||||||
|
FontSize 8|9|14|17|20
|
||||||
|
end
|
13
lib/layouts/extletter.layout
Normal file
13
lib/layouts/extletter.layout
Normal file
@ -0,0 +1,13 @@
|
|||||||
|
#% Do not delete the line below; configure depends on this
|
||||||
|
# \DeclareLaTeXClass{extletter}
|
||||||
|
# Article textclass definition file. Taken from initial LyX source code
|
||||||
|
# Author : Matthias Ettrich <ettrich@informatik.uni-tuebingen.de>
|
||||||
|
# this file: Herbert Voss <voss@lyx.org>
|
||||||
|
#
|
||||||
|
Input letter.layout
|
||||||
|
#
|
||||||
|
# change available fontsizes
|
||||||
|
#
|
||||||
|
ClassOptions
|
||||||
|
FontSize 8|9|14|17|20
|
||||||
|
end
|
13
lib/layouts/extreport.layout
Normal file
13
lib/layouts/extreport.layout
Normal file
@ -0,0 +1,13 @@
|
|||||||
|
#% Do not delete the line below; configure depends on this
|
||||||
|
# \DeclareLaTeXClass{extreport}
|
||||||
|
# Article textclass definition file. Taken from initial LyX source code
|
||||||
|
# Author : Matthias Ettrich <ettrich@informatik.uni-tuebingen.de>
|
||||||
|
# this file: Herbert Voss <voss@lyx.org>
|
||||||
|
#
|
||||||
|
Input report.layout
|
||||||
|
#
|
||||||
|
# change available fontsizes
|
||||||
|
#
|
||||||
|
ClassOptions
|
||||||
|
FontSize 8|9|14|17|20
|
||||||
|
end
|
Loading…
x
Reference in New Issue
Block a user