#LyX 1.4.1 created this file. For more info see http://www.lyx.org/ \lyxformat 245 \begin_document \begin_header \textclass article \begin_preamble \usepackage{multicol} \end_preamble \language dutch \inputencoding default \fontscheme default \graphics default \paperfontsize default \spacing single \papersize default \use_geometry false \use_amsmath 0 \cite_engine basic \use_bibtopic false \paperorientation portrait \secnumdepth 3 \tocdepth 3 \paragraph_separation indent \defskip medskip \quotes_language english \papercolumns 1 \papersides 1 \paperpagestyle default \tracking_changes false \output_changes true \end_header \begin_body \begin_layout Title Meervoudige kolommen \end_layout \begin_layout Author door \noun on Lars Gullik Bjønnes \end_layout \begin_layout Section Strekking \end_layout \begin_layout Standard Het is de bedoeling van dit hoofdstuk aan te geven hoe het LaTeX pakket \family typewriter multicol \family default gebruikt kan worden in een LyX document. Aangezien LyX het pakket \family typewriter multicol \family default nog niet van nature ondersteunt, moeten we een aantal kleine handelingen verrichten. Door dit deel te lezen zal duidelijk worden hoe dit gedaan moet worden. \end_layout \begin_layout Subsection Beperkingen \end_layout \begin_layout Standard Met het \family typewriter multicol \family default pakket kun je op dezelfde pagina tussen een of meer kolommen schakelen. Voetnoten worden correct behandeld (voor het merendeel), maar worden aan de voet van de pagina geplaatst en niet onder elke kolom. Echter, het LaTeX float mechanisme wordt gedeeltelijk uitgeschakeld in de huidige implementatie. Op dit moment kunnen alleen pagina-brede floats worden gebruikt binnen de omgeving. \end_layout \begin_layout Subsection Voorbeelden \end_layout \begin_layout Subsubsection Twee kolommen \end_layout \begin_layout Standard Als je twee kolommen in uw tekst wenst, moet je de LaTeX mode gebruiken om \family typewriter \backslash begin{multicols}{2} \family default te plaatsen op het punt waar je wilt dat de twee kolommen beginnen en \family typewriter \backslash end{multicols} \family default waar je wilt dat ze eindigen. Zoals hier: \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset VSpace -2ex \end_inset \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash begin{multicols}{2} \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Standard \noindent \series bold \size small Het avontuur van het lege huis \series default \newline door \noun on Sir Arthur Conan Doyle \end_layout \begin_layout Standard \size small Het was in het voorjaar van het jaar 1894 dat iedereen in Londen geïnteresseerd was in, en de fatsoenlijke wereld ontzet door, de moord op de rechtschapen Ronald Adair, onder de meest ongebruikelijke en onverklaarbare omstandigheden. Het publiek had reeds kennis genomen van de bijzonderheden van de misdaad die uit het politieonderzoek bekend werden, maar een groot deel was in dit geval achtergehouden, aangezien de zaak voor de officier van Justitie zo overweldigend sterk was dat het niet nodig leek alle feiten naar voren te brengen. Pas nu, na bijna tien jaar, heb ik het recht de ontbrekende informatie te verschaffen die het geheel van deze opmerkelijke reeks gebeurtenissen verbindt. De misdaad was op zichzelf al interessant, maar deze interesse was niets in vergelijking met deze onbegrijpelijke aaneenschakeling, die me de grootste schok en verrassing bracht van alle gebeurtenissen in mijn avontuurlijk leven. Zelfs nu, na zo lange tijd, word ik gegrepen als ik er aan denk, en voel ik nogmaals die plotselinge vloed van geluk, verbijstering en ongeloof die mijn gedachten volslagen overspoelden. Laat ik aan het volk, dat enige interesse in de vluchtige blikken heeft getoond die ik bij gelegenheid aan hen heb gegeven over de gedachten en acties van een zeer bijzonder man, zeggen dat zij me niet moeten veroordelen omdat ik mijn kennis niet met hen heb gedeeld, want ik zou het tot mijn belangrijkste taak hebben moeten rekenen zo te handelen, als ik niet gehouden was geweest aan het verbod van hemzelf, dat slechts sinds de derde van de vorige maand werd opgeheven. \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash end{multicols} \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Subsubsection Meervoudige kolommen \end_layout \begin_layout Standard Hetzelfde patroon wordt toegepast als je meer dan twee kolommen wenst. (je kunt meer dan drie kolommen definieren, maar dat is mogelijk minder plezierig voor het oog.) \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset VSpace -2ex \end_inset \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash begin{multicols}{3} \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Standard \size footnotesize U kunt zich voorstellen dat mijn nauwe vriendschap met Sherlock Holmes me heeft geïnteresseerd in misdaad, en dat ik na zijn verdwijnen nooit heb nagelaten nauwgezet de diverse zaken te lezen die werden voorgeleid. Zelf heb ik meer dan eens gepoogd, voor mijn eigen persoonlijke genoegdoening, zijn methoden toe te passen in hun oplossingen, hoewel met matig succes. Er was geen, echter, die me meer aantrok dan de deze tragedie van Ronald Adair. Toen ik in het onderzoek het bewijs las dat had geleid tot de uitspraak, moord op een onbekend persoon met voorbedachte rade, realiseerde ik me duidelijker dan ooit tevoren het verlies dat de gemeenschap had geleden door de dood van Sherlock Holmes. Er waren speciale aanwijzingen in deze vreemde zaak die, zo was ik zeker, hem speciaal zouden hebben aangetrokken, en de pogingen van de politie zouden zijn aangevuld, of waarschijnlijker zijn voorzien, door de getrainde observatie en de scherpe geest van de eerste misdaad rechercheur in Europa. De hele dag, terwijl ik stond te ijsberen, heeft de zaak in mijn gedachten gekronkeld, maar ik vond geen uitleg die me geschikt leek. Met het risico een bekend verhaal te vertellen, wil ik de feiten samenvatten, die bij het gerecht bekend waren in de conclusie van het onderzoek. \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash end{multicols} \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Subsubsection Kolommen binnen kolommen \end_layout \begin_layout Standard Je kunt zelfs kolommen binnen kolommen definieren: \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset VSpace -2ex \end_inset \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash begin{multicols}{2} \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Standard \size footnotesize De rechtschapen Ronald Adair was de tweede zoon van de Graaf van Maynooth, de toenmalige gouverneur van een Australische kolonie. Adair's moeder was teruggekeerd uit Australie om een staar operatie te ondergaan en zij, haar zoon Ronald en haar dochter Hilda leefden samen op Park Lane 427. \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset VSpace -2ex \end_inset \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash begin{multicols}{2} \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Standard \size footnotesize De kinderen begaven zich in het beste milieu en hadden, voor zover bekend, geen vijanden en geen bijzondere gebreken. Hij was verloofd geweest met Edith Woodley, uit Carstairs, maar de verloving werd verbroken met een onderlinge overeenstemming een paar maanden eerder en er was geen enkele voorbode dat het een erg diepe gevoelens had achtergelat en. Het leven van de man speelde zich af op een nauwgezette en gebruikelijke manier, want zijn gewoonten waren rustig en zijn natuur niet emotioneel. Desondanks was het deze gemakkelijke jonge aristocraat die de dood vond, op een vreemde en onverwachte manier, tussen tien en elf-twintig op de avond van 30 maart, 1894. \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash end{multicols} \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Standard \size footnotesize Ronald Adair was bijzonder gesteld op het kaartspel, maar nooit zodanig dat de verliezen hem zouden schaden. Hij was een lid van de Baldwin, de Cavendish en de Bagatelle kaart clubs. Het was bekend dat hij na het middagmaal op de dag van zijn dood een spelletje whist had gespeeld bij de laatstgenoemde club. Hij had daar in de namiddag ook gespeeld. \size default \size footnotesize De bewijzen van zij die met hem gespeeld hadden-- Mr. Murray, Sir John Hardy, en kolonel Moran-- toonden aan dat het spel whist was geweest en dat er eerlijk was gedeeld. Adair heeft hier misschien vijf pond verloren, maar niet meer. Zijn kapitaal was respectabel en een dergelijk verlies kon hem op geen enkele manier beïnvloeden. Hij speelde bijna iedere dag bij een van de clubs, maar hij was een voorzichti ge speler en werd meestal de winnaar. Uit de bewijsvoering bleek dat hij, samen met zijn partner kolonel Moran, al eens vierhonderd en twintig pond had gewonnen in een enkele zitting, enkele weken geleden, van Godfrey Milner en Lord Balmoral. Tot zover zijn recente geschiedenis zoals dat uit het onderzoek bleek. \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash end{multicols} \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Subsection Voorbeelden voor gevorderden \end_layout \begin_layout Standard Zoals je mogelijk weet, kent \family typewriter multicol \family default vele mogelijkheden om eigenschappen aan te passen. De volgende voorbeelden tonen hoe deze mogelijkheden vanuit LyX kunnen worden gebruikt. \end_layout \begin_layout Subsubsection Inleiding en overslaan \end_layout \begin_layout Standard Als er minder dan 5cm ruimte op de pagina over is, zal op een nieuwe pagina worden begonnen voor dit deel dat een inleidende tekst boven twee kolommen heeft: \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash begin{multicols}{2}[ \end_layout \end_inset En het verhaal gaat verder en verder en verder\SpecialChar \ldots{} \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard ][5cm] \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Standard \size small Op de avond van de misdaad kwam hij precies om tien uur terug van de club. Zijn moeder en zuster waren uit en brachten de avond bij een kennis door. De bediende getuigde dat ze hem in de voorste kamer op de tweede verdieping, meestal gebruikt als zijn zitkamer, hoorde binnenkomen. Ze had daar een vuur gemaakt en omdat het zo rookte had ze het raam geopend. Er werd geen geluid gehoord uit de kamer tot twintig over elf, de tijd dat Lady Maynooth en haar dochter terugkeerden. Ze wilde hem welterusten wensen en probeerde de kamer van haar zoon in te gaan. De deur was aan de binnenkant op slot gedraaid en er kwam geen antwoord op hun roepen en kloppen. Hulp werd gehaald en de deur geforceerd. De onfortuinlijke jongeman werd gevonden, liggend nabij de tafel. Zijn hoofd was verschrikkelijk verminkt door een revolverschot, maar er werd geen wapen van welk soort dan ook in de kamer gevonden. Op de tafel lagen twee briefjes van tien pond en zeventien pond in zilver en goud, het geld gestapeld in kleine hoeveelheden. Er stonden een aantal getallen op een vel papier, met de namen van enkele kaartvrienden daarnaast, waaruit de conclusie werd getrokken dat hij voor zijn dood naar streefde zijn verliezen en winsten aan het spel op te maken. \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash end{multicols} \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Subsubsection Inleiding en secties \end_layout \begin_layout Standard Wat te doen als je wilt dat met de inleiding meteen een nieuwe sectie begint? Dat kan, maar alleen door LaTeX opdrachten binnen de parameters voor de \family typewriter multicols \family default opdracht. Hierdoor kan de sectie opdracht niet door LyX worden gegenereerd. \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash begin{multicols}{2}[ \backslash subsubsection{ \end_layout \end_inset Dit is de sectie opdracht als inleiding \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard }][5cm] \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Standard \size small Het nauwkeurig onderzoeken van de omstandigheden zorgde er alleen voor dat de zaak moeilijker werd. In de eerste plaats was er geen reden te verzinnen waarom de jonge man de deur vanaf de binnenkant gesloten zou hebben. Het was mogelijk dat de moordenaar dat gedaan had en na afloop was ontsnapt via het raam. De val was echter nagenoeg twintig voet en bovendien lag er een bed met krokussen in volle bloei onder. Zowel de bloemen als de grond vertoonden geen teken dat ze waren verstoord, en er waren geen sporen op het smalle grasperk dat het huis van de straat scheidde. Waarschijnlijk was het dus de jonge man zelf die de deur vanaf de binnenkant had gesloten. Maar hoe was hij dan vermoord? Niemand zou het door raam hebben kunnen klimmen zonder sporen achter te laten. Als we aannemen dat iemand door het raam had geschoten, dan zou het een werkelijk opmerkelijke schutter moeten zijn geweest die met een revolver een dergelijke dodelijke wond kon toebrengen. Wederom, Park Lane is een veelgebruikte hoofdstraat; er is een taxi standplaat s op nog geen honderd yards van het huis. Niemand had een schot gehoord. En desondanks was er de dode man en het revolver patroon, dat het lichaam had doorboord, zoals patronen met zachte punt doen, en op die manier een wond had veroorzaakt die een onmiddellijke dood tot gevolg moet hebben gehad. Deze waren de omstandigheden van het Park Lane raadsel, die verder gecompliceer d werden door de volledige afwezigheid van een motief, want, zoals ik heb gezegd, de jonge Adair had voor zover bekend geen vijanden en er was geen poging gedaan om geld of andere waardevolle zaken uit de kamer te verwijderen. \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash end{multicols} \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Subsubsection Lege ruimte \end_layout \begin_layout Standard Het \family typewriter multicol \family default pakket vereist dat een zekere ruimte aanwezig is voor en na een deel met meerdere kolommen. Bovendien zal \family typewriter multicol \family default een lege ruimte plaatsen voor en na het deel met meerdere kolommen. De opdrachten om de voorkeursinstellingen voor de witruimte aan te passen moeten geplaatst worden voor \family typewriter \backslash begin{multicols} \family default . Dit voorbeeld plaatst een witruimte van 3cm voor en na de tekst in meerdere kolommen: \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash setlength{ \backslash multicolsep}{3cm} \backslash begin{multicols}{2} \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Standard \size small De hele dag bleven deze feiten in mijn gedachten, strevend naar een theorie die ze allemaal kon verenigen en de weg van de minste weerstand die volgens mijn vriend het startpunt was van elk onderzoek. Ik geef toe dat ik weinig voortgang boekte. In de avond slenterde ik door het park en ik bevond me rond zes uur nabij Oxford Street aan het einde van de Park Lane. Een groep schooiers op de trottoirs, allemaal starend naar hetzelfde raam, leidde me naar het huis dat ik kwam zien. Een lange, dunne man met gekleurde glazen, die ik er sterk van verdenk een een politieman in burger te zijn, vertelde zijn theorie, terwijl de anderen zich om hem heen verzamelden en luisterden naar wat hij te vertellen had. Ik kwam zo dicht bij hem als ik kon, maar zijn waarnemingen leken mij erg vreemd, zodat ik met afkeer afdroop. Onderwijl stootte ik tegen een oudere, vervormde man die achter me stond en gooide ik enkele boeken die hij droeg op de grond. Ik herinner me dat, terwijl ik de boeken opraapte, de titel van een van de boeken bekeek, DE OORSPRONG VAN BOOM AANBIDDING, en het overviel me dat de man een of andere arme bibliofiel moest zijn, die, dan wel van beroep of bij wijze van hobby, verzamelaar van vreemde boekdelen was. Ik probeerde me voor het ongeluk te verontschuldigen, maar het was duidelijk dat de boeken die ik zo onfortuinlijk had behandeld in de ogen van hun bezitter erg waardevol waren. Met een verwijtende snauw lichte hij zijn hielen en ik zag zijn kromme rug en witte bakkebaarden verdwijnen tussen de menigte. \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash end{multicols} \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Paragraph Opmerking: \end_layout \begin_layout Standard De waarden die u heeft aangepast met \family typewriter \backslash setlength \family default moeten na gebruik weer naar hun voorkeursinstelling worden teruggezet, omdat je anders de aangepaste waarden voor de rest van het document behoudt. \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash setlength{ \backslash multicolsep}{13pt} \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Subsubsection Kolom breedte en afscheiding \end_layout \begin_layout Standard De breedte van de kolommen in de \family sans multicols \family default omgeving wordt automatisch ingesteld, maar je kunt de ruimte tussen de kolommen bewust aanpassen. De ruimte tussen de volgende twee kolommen is 3cm breed: \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash setlength{ \backslash columnsep}{3cm} \backslash begin{multicols}{2} \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Standard \size small Mijn observatie van Park Lane nr. 427 heeft weinig bijgedragen aan een oplossing voor het probleem waarin ik was geïnteresseerd. Het huis was van de straat gescheiden door een lage muur en reling, in totaal niet meer dan vijf voet hoog. Het was daardoor behoorlijk gemakkelijk om in de tuin te komen, maar het raam was totaal niet toegankelijk omdat er geen regenpijp of iets dergelijks was dat kon helpen erin te klimmen. In raadselen gehuld ging ik terug naar Kensington. Ik was nog geen vijf minuten in mijn werkkamer toen mijn huishoudster me vertelde dat er iemand was die me wilde spreken. Tot mijn verbazing was het niemand minder dan de vreemde oude boeken verzamelaa r, zijn spitse verschrompelde gezicht in het witte haar gehuld, en zijn waardevolle boekdelen, minstens tientallen, onder zijn arm geklemd. \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash end{multicols} \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Standard Wederom moeten we de waarden naar hun voorkeursinstellingen terugzetten om te voorkomen dat ze voor de rest van het document worden gebruikt. \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash setlength{ \backslash columnsep}{10pt} \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Subsubsection Vertikale strepen \end_layout \begin_layout Standard Tussen twee kolommen wordt een regel met breedte \family typewriter \backslash columnseprule \family default geplaatst. Als deze lijn op 0 pt is ingesteld wordt de streep onderdrukt. In het volgende voorbeeld is de lijn die twee kolommen van elkaar scheidt 2 pt breed. \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash setlength{ \backslash columnseprule}{2pt} \backslash begin{multicols}{2} \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Standard \size small \begin_inset Quotes eld \end_inset U bent verbaasd mij te zien, mijnheer, \begin_inset Quotes erd \end_inset zij hij, met een vreemde, schorre stem. \end_layout \begin_layout Standard \size small Dat werd door mij bevestigd. \end_layout \begin_layout Standard \size small \begin_inset Quotes eld \end_inset Weet U, ik heb een geweten, mijnheer, en toen ik zag dat u in dit huis ging, terwijl ik u achterna strompelde, dacht ik bij mezelf, ik zal eens binnen gaan en die aardige man vertellen dat ik een beetje bars was, dat ik geen kwade bedoelingen had en hem veel verschuldigd ben voor het oprapen van mijn boeken. \begin_inset Quotes erd \end_inset \end_layout \begin_layout Standard \size small \begin_inset Quotes eld \end_inset Het was een kleine moeite, \begin_inset Quotes erd \end_inset zei ik. \begin_inset Quotes eld \end_inset Mag ik u vragen hoe u wist wie ik ben? \begin_inset Quotes erd \end_inset \end_layout \begin_layout Standard \size small \begin_inset Quotes eld \end_inset Weet u, meneer, als ik zo vrij mag zijn, ik ben een buurman van u, want mijn kleine boekenwinkel is op de hoek van de Church Street en ik zou u er graag eens zien. Misschien verzamelt u ook boeken, meneer. Hier heb ik \noun on British\InsetSpace ~ Birds \noun default , \noun on Catullus \noun default en \noun on The Holy War \noun default --een koopje, stuk voor stuk. Met vijf boeken kunt u dat gat vullen op de tweede boekenplank. Het lijkt rommelig, vindt u ook niet, meneer? \begin_inset Quotes erd \end_inset \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash end{multicols} \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Standard Zoals gebruikelijk moeten we de waarde herstellen na gebruik. \end_layout \begin_layout Standard \begin_inset ERT status collapsed \begin_layout Standard \backslash setlength{ \backslash columnseprule}{0pt} \end_layout \end_inset \end_layout \begin_layout Standard Je zult naar de bibliotheek moeten gaan om de rest van het verhaal te lezen. \begin_inset Foot status collapsed \begin_layout Standard \SpecialChar \ldots{} of het verhaal opscharrelen in het Gutenberg project, ergens op het web. \end_layout \end_inset Geloof het of niet, maar dit is een erg spannende scène uit het verhaal\SpecialChar \ldots{} \end_layout \end_body \end_document