mirror of
https://git.lyx.org/repos/lyx.git
synced 2024-11-22 18:08:10 +00:00
d523271fb5
git-svn-id: svn://svn.lyx.org/lyx/lyx-devel/trunk@10317 a592a061-630c-0410-9148-cb99ea01b6c8
1077 lines
22 KiB
Plaintext
1077 lines
22 KiB
Plaintext
#LyX 1.4.0cvs created this file. For more info see http://www.lyx.org/
|
|
\lyxformat 243
|
|
\begin_document
|
|
\begin_header
|
|
\textclass article
|
|
\begin_preamble
|
|
\usepackage{multicol}
|
|
\end_preamble
|
|
\language dutch
|
|
\inputencoding default
|
|
\fontscheme default
|
|
\graphics default
|
|
\paperfontsize default
|
|
\spacing single
|
|
\papersize default
|
|
\use_geometry false
|
|
\use_amsmath 0
|
|
\cite_engine basic
|
|
\use_bibtopic false
|
|
\paperorientation portrait
|
|
\secnumdepth 3
|
|
\tocdepth 3
|
|
\paragraph_separation indent
|
|
\defskip medskip
|
|
\quotes_language english
|
|
\quotes_times 2
|
|
\papercolumns 1
|
|
\papersides 1
|
|
\paperpagestyle default
|
|
\tracking_changes false
|
|
\output_changes true
|
|
\end_header
|
|
|
|
\begin_body
|
|
|
|
\begin_layout Title
|
|
|
|
Meervoudige kolommen
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Author
|
|
|
|
door
|
|
\noun on
|
|
Lars Gullik Bjønnes
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Section
|
|
|
|
Strekking
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
Het is de bedoeling van dit hoofdstuk aan te geven hoe het LaTeX pakket
|
|
|
|
\family typewriter
|
|
multicol
|
|
\family default
|
|
gebruikt kan worden in een LyX document.
|
|
Aangezien LyX het pakket
|
|
\family typewriter
|
|
multicol
|
|
\family default
|
|
nog niet van nature ondersteunt, moeten we een aantal kleine handelingen
|
|
verrichten.
|
|
Door dit deel te lezen zal duidelijk worden hoe dit gedaan moet worden.
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Subsection
|
|
|
|
Beperkingen
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
Met het
|
|
\family typewriter
|
|
multicol
|
|
\family default
|
|
pakket kun je op dezelfde pagina tussen een of meer kolommen schakelen.
|
|
Voetnoten worden correct behandeld (voor het merendeel), maar worden aan
|
|
de voet van de pagina geplaatst en niet onder elke kolom.
|
|
Echter, het LaTeX float mechanisme wordt gedeeltelijk uitgeschakeld in
|
|
de huidige implementatie.
|
|
Op dit moment kunnen alleen pagina-brede floats worden gebruikt binnen
|
|
de omgeving.
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Subsection
|
|
|
|
Voorbeelden
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Subsubsection
|
|
|
|
Twee kolommen
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
Als je twee kolommen in uw tekst wenst, moet je de LaTeX mode gebruiken
|
|
om
|
|
\family typewriter
|
|
|
|
\backslash
|
|
begin{multicols}{2}
|
|
\family default
|
|
te plaatsen op het punt waar je wilt dat de twee kolommen beginnen en
|
|
\family typewriter
|
|
|
|
\backslash
|
|
end{multicols}
|
|
\family default
|
|
waar je wilt dat ze eindigen.
|
|
Zoals hier:
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset VSpace -2ex
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
begin{multicols}{2}
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
\noindent
|
|
|
|
\series bold
|
|
\size small
|
|
Het avontuur van het lege huis
|
|
\series default
|
|
|
|
\newline
|
|
door
|
|
\noun on
|
|
Sir Arthur Conan Doyle
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\size small
|
|
Het was in het voorjaar van het jaar 1894 dat iedereen in Londen geïnteresseerd
|
|
was in, en de fatsoenlijke wereld ontzet door, de moord op de rechtschapen
|
|
Ronald Adair, onder de meest ongebruikelijke en onverklaarbare omstandigheden.
|
|
Het publiek had reeds kennis genomen van de bijzonderheden van de misdaad
|
|
die uit het politieonderzoek bekend werden, maar een groot deel was in
|
|
dit geval achtergehouden, aangezien de zaak voor de officier van Justitie
|
|
zo overweldigend sterk was dat het niet nodig leek alle feiten naar voren
|
|
te brengen.
|
|
Pas nu, na bijna tien jaar, heb ik het recht de ontbrekende informatie
|
|
te verschaffen die het geheel van deze opmerkelijke reeks gebeurtenissen
|
|
verbindt.
|
|
De misdaad was op zichzelf al interessant, maar deze interesse was niets
|
|
in vergelijking met deze onbegrijpelijke aaneenschakeling, die me de grootste
|
|
schok en verrassing bracht van alle gebeurtenissen in mijn avontuurlijk
|
|
leven.
|
|
Zelfs nu, na zo lange tijd, word ik gegrepen als ik er aan denk, en voel
|
|
ik nogmaals die plotselinge vloed van geluk, verbijstering en ongeloof
|
|
die mijn gedachten volslagen overspoelden.
|
|
Laat ik aan het volk, dat enige interesse in de vluchtige blikken heeft
|
|
getoond die ik bij gelegenheid aan hen heb gegeven over de gedachten en
|
|
acties van een zeer bijzonder man, zeggen dat zij me niet moeten veroordelen
|
|
omdat ik mijn kennis niet met hen heb gedeeld, want ik zou het tot mijn
|
|
belangrijkste taak hebben moeten rekenen zo te handelen, als ik niet gehouden
|
|
was geweest aan het verbod van hemzelf, dat slechts sinds de derde van
|
|
de vorige maand werd opgeheven.
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
end{multicols}
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Subsubsection
|
|
|
|
Meervoudige kolommen
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
Hetzelfde patroon wordt toegepast als je meer dan twee kolommen wenst.
|
|
(je kunt meer dan drie kolommen definieren, maar dat is mogelijk minder
|
|
plezierig voor het oog.)
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset VSpace -2ex
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
begin{multicols}{3}
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\size footnotesize
|
|
U kunt zich voorstellen dat mijn nauwe vriendschap met Sherlock Holmes me
|
|
heeft geïnteresseerd in misdaad, en dat ik na zijn verdwijnen nooit heb
|
|
nagelaten nauwgezet de diverse zaken te lezen die werden voorgeleid.
|
|
Zelf heb ik meer dan eens gepoogd, voor mijn eigen persoonlijke genoegdoening,
|
|
zijn methoden toe te passen in hun oplossingen, hoewel met matig succes.
|
|
Er was geen, echter, die me meer aantrok dan de deze tragedie van Ronald
|
|
Adair.
|
|
Toen ik in het onderzoek het bewijs las dat had geleid tot de uitspraak,
|
|
moord op een onbekend persoon met voorbedachte rade, realiseerde ik me
|
|
duidelijker dan ooit tevoren het verlies dat de gemeenschap had geleden
|
|
door de dood van Sherlock Holmes.
|
|
Er waren speciale aanwijzingen in deze vreemde zaak die, zo was ik zeker,
|
|
hem speciaal zouden hebben aangetrokken, en de pogingen van de politie
|
|
zouden zijn aangevuld, of waarschijnlijker zijn voorzien, door de getrainde
|
|
observatie en de scherpe geest van de eerste misdaad rechercheur in Europa.
|
|
De hele dag, terwijl ik stond te ijsberen, heeft de zaak in mijn gedachten
|
|
gekronkeld, maar ik vond geen uitleg die me geschikt leek.
|
|
Met het risico een bekend verhaal te vertellen, wil ik de feiten samenvatten,
|
|
die bij het gerecht bekend waren in de conclusie van het onderzoek.
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
end{multicols}
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Subsubsection
|
|
|
|
Kolommen binnen kolommen
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
Je kunt zelfs kolommen binnen kolommen definieren:
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset VSpace -2ex
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
begin{multicols}{2}
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\size footnotesize
|
|
De rechtschapen Ronald Adair was de tweede zoon van de Graaf van Maynooth,
|
|
de toenmalige gouverneur van een Australische kolonie.
|
|
Adair's moeder was teruggekeerd uit Australie om een staar operatie te
|
|
ondergaan en zij, haar zoon Ronald en haar dochter Hilda leefden samen
|
|
op Park Lane 427.
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset VSpace -2ex
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
begin{multicols}{2}
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\size footnotesize
|
|
De kinderen begaven zich in het beste milieu en hadden, voor zover bekend,
|
|
geen vijanden en geen bijzondere gebreken.
|
|
Hij was verloofd geweest met Edith Woodley, uit Carstairs, maar de verloving
|
|
werd verbroken met een onderlinge overeenstemming een paar maanden eerder
|
|
en er was geen enkele voorbode dat het een erg diepe gevoelens had achtergelat
|
|
en.
|
|
Het leven van de man speelde zich af op een nauwgezette en gebruikelijke
|
|
manier, want zijn gewoonten waren rustig en zijn natuur niet emotioneel.
|
|
Desondanks was het deze gemakkelijke jonge aristocraat die de dood vond,
|
|
op een vreemde en onverwachte manier, tussen tien en elf-twintig op de
|
|
avond van 30 maart, 1894.
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
end{multicols}
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\size footnotesize
|
|
Ronald Adair was bijzonder gesteld op het kaartspel, maar nooit zodanig
|
|
dat de verliezen hem zouden schaden.
|
|
Hij was een lid van de Baldwin, de Cavendish en de Bagatelle kaart clubs.
|
|
Het was bekend dat hij na het middagmaal op de dag van zijn dood een spelletje
|
|
whist had gespeeld bij de laatstgenoemde club.
|
|
Hij had daar in de namiddag ook gespeeld.
|
|
|
|
\size default
|
|
|
|
\size footnotesize
|
|
De bewijzen van zij die met hem gespeeld hadden-- Mr.
|
|
Murray, Sir John Hardy, en kolonel Moran-- toonden aan dat het spel whist
|
|
was geweest en dat er eerlijk was gedeeld.
|
|
Adair heeft hier misschien vijf pond verloren, maar niet meer.
|
|
Zijn kapitaal was respectabel en een dergelijk verlies kon hem op geen
|
|
enkele manier beïnvloeden.
|
|
Hij speelde bijna iedere dag bij een van de clubs, maar hij was een voorzichti
|
|
ge speler en werd meestal de winnaar.
|
|
Uit de bewijsvoering bleek dat hij, samen met zijn partner kolonel Moran,
|
|
al eens vierhonderd en twintig pond had gewonnen in een enkele zitting,
|
|
enkele weken geleden, van Godfrey Milner en Lord Balmoral.
|
|
Tot zover zijn recente geschiedenis zoals dat uit het onderzoek bleek.
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
end{multicols}
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Subsection
|
|
|
|
Voorbeelden voor gevorderden
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
Zoals je mogelijk weet, kent
|
|
\family typewriter
|
|
multicol
|
|
\family default
|
|
vele mogelijkheden om eigenschappen aan te passen.
|
|
De volgende voorbeelden tonen hoe deze mogelijkheden vanuit LyX kunnen
|
|
worden gebruikt.
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Subsubsection
|
|
|
|
Inleiding en overslaan
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
Als er minder dan 5cm ruimte op de pagina over is, zal op een nieuwe pagina
|
|
worden begonnen voor dit deel dat een inleidende tekst boven twee kolommen
|
|
heeft:
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
begin{multicols}{2}[
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
En het verhaal gaat verder en verder en verder\SpecialChar \ldots{}
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
][5cm]
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\size small
|
|
Op de avond van de misdaad kwam hij precies om tien uur terug van de club.
|
|
Zijn moeder en zuster waren uit en brachten de avond bij een kennis door.
|
|
De bediende getuigde dat ze hem in de voorste kamer op de tweede verdieping,
|
|
meestal gebruikt als zijn zitkamer, hoorde binnenkomen.
|
|
Ze had daar een vuur gemaakt en omdat het zo rookte had ze het raam geopend.
|
|
Er werd geen geluid gehoord uit de kamer tot twintig over elf, de tijd
|
|
dat Lady Maynooth en haar dochter terugkeerden.
|
|
Ze wilde hem welterusten wensen en probeerde de kamer van haar zoon in
|
|
te gaan.
|
|
De deur was aan de binnenkant op slot gedraaid en er kwam geen antwoord
|
|
op hun roepen en kloppen.
|
|
Hulp werd gehaald en de deur geforceerd.
|
|
De onfortuinlijke jongeman werd gevonden, liggend nabij de tafel.
|
|
Zijn hoofd was verschrikkelijk verminkt door een revolverschot, maar er
|
|
werd geen wapen van welk soort dan ook in de kamer gevonden.
|
|
Op de tafel lagen twee briefjes van tien pond en zeventien pond in zilver
|
|
en goud, het geld gestapeld in kleine hoeveelheden.
|
|
Er stonden een aantal getallen op een vel papier, met de namen van enkele
|
|
kaartvrienden daarnaast, waaruit de conclusie werd getrokken dat hij voor
|
|
zijn dood naar streefde zijn verliezen en winsten aan het spel op te maken.
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
end{multicols}
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Subsubsection
|
|
|
|
Inleiding en secties
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
Wat te doen als je wilt dat met de inleiding meteen een nieuwe sectie begint?
|
|
Dat kan, maar alleen door LaTeX opdrachten binnen de parameters voor de
|
|
|
|
\family typewriter
|
|
multicols
|
|
\family default
|
|
opdracht.
|
|
Hierdoor kan de sectie opdracht niet door LyX worden gegenereerd.
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
begin{multicols}{2}[
|
|
\backslash
|
|
subsubsection{
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
Dit is de sectie opdracht als inleiding
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
}][5cm]
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\size small
|
|
Het nauwkeurig onderzoeken van de omstandigheden zorgde er alleen voor dat
|
|
de zaak moeilijker werd.
|
|
In de eerste plaats was er geen reden te verzinnen waarom de jonge man
|
|
de deur vanaf de binnenkant gesloten zou hebben.
|
|
Het was mogelijk dat de moordenaar dat gedaan had en na afloop was ontsnapt
|
|
via het raam.
|
|
De val was echter nagenoeg twintig voet en bovendien lag er een bed met
|
|
krokussen in volle bloei onder.
|
|
Zowel de bloemen als de grond vertoonden geen teken dat ze waren verstoord,
|
|
en er waren geen sporen op het smalle grasperk dat het huis van de straat
|
|
scheidde.
|
|
Waarschijnlijk was het dus de jonge man zelf die de deur vanaf de binnenkant
|
|
had gesloten.
|
|
Maar hoe was hij dan vermoord? Niemand zou het door raam hebben kunnen
|
|
klimmen zonder sporen achter te laten.
|
|
Als we aannemen dat iemand door het raam had geschoten, dan zou het een
|
|
werkelijk opmerkelijke schutter moeten zijn geweest die met een revolver
|
|
een dergelijke dodelijke wond kon toebrengen.
|
|
Wederom, Park Lane is een veelgebruikte hoofdstraat; er is een taxi standplaat
|
|
s op nog geen honderd yards van het huis.
|
|
Niemand had een schot gehoord.
|
|
En desondanks was er de dode man en het revolver patroon, dat het lichaam
|
|
had doorboord, zoals patronen met zachte punt doen, en op die manier een
|
|
wond had veroorzaakt die een onmiddellijke dood tot gevolg moet hebben
|
|
gehad.
|
|
Deze waren de omstandigheden van het Park Lane raadsel, die verder gecompliceer
|
|
d werden door de volledige afwezigheid van een motief, want, zoals ik heb
|
|
gezegd, de jonge Adair had voor zover bekend geen vijanden en er was geen
|
|
poging gedaan om geld of andere waardevolle zaken uit de kamer te verwijderen.
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
end{multicols}
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Subsubsection
|
|
|
|
Lege ruimte
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
Het
|
|
\family typewriter
|
|
multicol
|
|
\family default
|
|
pakket vereist dat een zekere ruimte aanwezig is voor en na een deel met
|
|
meerdere kolommen.
|
|
Bovendien zal
|
|
\family typewriter
|
|
multicol
|
|
\family default
|
|
een lege ruimte plaatsen voor en na het deel met meerdere kolommen.
|
|
De opdrachten om de voorkeursinstellingen voor de witruimte aan te passen
|
|
moeten geplaatst worden voor
|
|
\family typewriter
|
|
|
|
\backslash
|
|
begin{multicols}
|
|
\family default
|
|
.
|
|
Dit voorbeeld plaatst een witruimte van 3cm voor en na de tekst in meerdere
|
|
kolommen:
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
setlength{
|
|
\backslash
|
|
multicolsep}{3cm}
|
|
\backslash
|
|
begin{multicols}{2}
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\size small
|
|
De hele dag bleven deze feiten in mijn gedachten, strevend naar een theorie
|
|
die ze allemaal kon verenigen en de weg van de minste weerstand die volgens
|
|
mijn vriend het startpunt was van elk onderzoek.
|
|
Ik geef toe dat ik weinig voortgang boekte.
|
|
In de avond slenterde ik door het park en ik bevond me rond zes uur nabij
|
|
Oxford Street aan het einde van de Park Lane.
|
|
Een groep schooiers op de trottoirs, allemaal starend naar hetzelfde raam,
|
|
leidde me naar het huis dat ik kwam zien.
|
|
Een lange, dunne man met gekleurde glazen, die ik er sterk van verdenk
|
|
een een politieman in burger te zijn, vertelde zijn theorie, terwijl de
|
|
anderen zich om hem heen verzamelden en luisterden naar wat hij te vertellen
|
|
had.
|
|
Ik kwam zo dicht bij hem als ik kon, maar zijn waarnemingen leken mij
|
|
erg vreemd, zodat ik met afkeer afdroop.
|
|
Onderwijl stootte ik tegen een oudere, vervormde man die achter me stond
|
|
en gooide ik enkele boeken die hij droeg op de grond.
|
|
Ik herinner me dat, terwijl ik de boeken opraapte, de titel van een van
|
|
de boeken bekeek, DE OORSPRONG VAN BOOM AANBIDDING, en het overviel me
|
|
dat de man een of andere arme bibliofiel moest zijn, die, dan wel van beroep
|
|
of bij wijze van hobby, verzamelaar van vreemde boekdelen was.
|
|
Ik probeerde me voor het ongeluk te verontschuldigen, maar het was duidelijk
|
|
dat de boeken die ik zo onfortuinlijk had behandeld in de ogen van hun
|
|
bezitter erg waardevol waren.
|
|
Met een verwijtende snauw lichte hij zijn hielen en ik zag zijn kromme
|
|
rug en witte bakkebaarden verdwijnen tussen de menigte.
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
end{multicols}
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Paragraph
|
|
|
|
Opmerking:
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
De waarden die u heeft aangepast met
|
|
\family typewriter
|
|
|
|
\backslash
|
|
setlength
|
|
\family default
|
|
moeten na gebruik weer naar hun voorkeursinstelling worden teruggezet,
|
|
omdat je anders de aangepaste waarden voor de rest van het document behoudt.
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
setlength{
|
|
\backslash
|
|
multicolsep}{13pt}
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Subsubsection
|
|
|
|
Kolom breedte en afscheiding
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
De breedte van de kolommen in de
|
|
\family sans
|
|
multicols
|
|
\family default
|
|
omgeving wordt automatisch ingesteld, maar je kunt de ruimte tussen de
|
|
kolommen bewust aanpassen.
|
|
De ruimte tussen de volgende twee kolommen is 3cm breed:
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
setlength{
|
|
\backslash
|
|
columnsep}{3cm}
|
|
\backslash
|
|
begin{multicols}{2}
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\size small
|
|
Mijn observatie van Park Lane nr.
|
|
427 heeft weinig bijgedragen aan een oplossing voor het probleem waarin
|
|
ik was geïnteresseerd.
|
|
Het huis was van de straat gescheiden door een lage muur en reling, in
|
|
totaal niet meer dan vijf voet hoog.
|
|
Het was daardoor behoorlijk gemakkelijk om in de tuin te komen, maar het
|
|
raam was totaal niet toegankelijk omdat er geen regenpijp of iets dergelijks
|
|
was dat kon helpen erin te klimmen.
|
|
In raadselen gehuld ging ik terug naar Kensington.
|
|
Ik was nog geen vijf minuten in mijn werkkamer toen mijn huishoudster me
|
|
vertelde dat er iemand was die me wilde spreken.
|
|
Tot mijn verbazing was het niemand minder dan de vreemde oude boeken verzamelaa
|
|
r, zijn spitse verschrompelde gezicht in het witte haar gehuld, en zijn
|
|
waardevolle boekdelen, minstens tientallen, onder zijn arm geklemd.
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
end{multicols}
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
Wederom moeten we de waarden naar hun voorkeursinstellingen terugzetten
|
|
om te voorkomen dat ze voor de rest van het document worden gebruikt.
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
setlength{
|
|
\backslash
|
|
columnsep}{10pt}
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Subsubsection
|
|
|
|
Vertikale strepen
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
Tussen twee kolommen wordt een regel met breedte
|
|
\family typewriter
|
|
|
|
\backslash
|
|
columnseprule
|
|
\family default
|
|
geplaatst.
|
|
Als deze lijn op 0 pt is ingesteld wordt de streep onderdrukt.
|
|
In het volgende voorbeeld is de lijn die twee kolommen van elkaar scheidt
|
|
2 pt breed.
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
setlength{
|
|
\backslash
|
|
columnseprule}{2pt}
|
|
\backslash
|
|
begin{multicols}{2}
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\size small
|
|
|
|
\begin_inset Quotes eld
|
|
\end_inset
|
|
|
|
U bent verbaasd mij te zien, mijnheer,
|
|
\begin_inset Quotes erd
|
|
\end_inset
|
|
|
|
zij hij, met een vreemde, schorre stem.
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\size small
|
|
Dat werd door mij bevestigd.
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\size small
|
|
|
|
\begin_inset Quotes eld
|
|
\end_inset
|
|
|
|
Weet U, ik heb een geweten, mijnheer, en toen ik zag dat u in dit huis ging,
|
|
terwijl ik u achterna strompelde, dacht ik bij mezelf, ik zal eens binnen
|
|
gaan en die aardige man vertellen dat ik een beetje bars was, dat ik geen
|
|
kwade bedoelingen had en hem veel verschuldigd ben voor het oprapen van
|
|
mijn boeken.
|
|
\begin_inset Quotes erd
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\size small
|
|
|
|
\begin_inset Quotes eld
|
|
\end_inset
|
|
|
|
Het was een kleine moeite,
|
|
\begin_inset Quotes erd
|
|
\end_inset
|
|
|
|
zei ik.
|
|
|
|
\begin_inset Quotes eld
|
|
\end_inset
|
|
|
|
Mag ik u vragen hoe u wist wie ik ben?
|
|
\begin_inset Quotes erd
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\size small
|
|
|
|
\begin_inset Quotes eld
|
|
\end_inset
|
|
|
|
Weet u, meneer, als ik zo vrij mag zijn, ik ben een buurman van u, want
|
|
mijn kleine boekenwinkel is op de hoek van de Church Street en ik zou
|
|
u er graag eens zien.
|
|
Misschien verzamelt u ook boeken, meneer.
|
|
Hier heb ik
|
|
\noun on
|
|
British\InsetSpace ~
|
|
Birds
|
|
\noun default
|
|
,
|
|
\noun on
|
|
Catullus
|
|
\noun default
|
|
en
|
|
\noun on
|
|
The Holy War
|
|
\noun default
|
|
--een koopje, stuk voor stuk.
|
|
Met vijf boeken kunt u dat gat vullen op de tweede boekenplank.
|
|
Het lijkt rommelig, vindt u ook niet, meneer?
|
|
\begin_inset Quotes erd
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
end{multicols}
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
Zoals gebruikelijk moeten we de waarde herstellen na gebruik.
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
|
|
\begin_inset ERT
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\backslash
|
|
setlength{
|
|
\backslash
|
|
columnseprule}{0pt}
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
Je zult naar de bibliotheek moeten gaan om de rest van het verhaal te lezen.
|
|
\begin_inset Foot
|
|
status collapsed
|
|
|
|
\begin_layout Standard
|
|
|
|
\SpecialChar \ldots{}
|
|
of het verhaal opscharrelen in het Gutenberg project, ergens op het web.
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_inset
|
|
|
|
Geloof het of niet, maar dit is een erg spannende scène uit het verhaal\SpecialChar \ldots{}
|
|
|
|
\end_layout
|
|
|
|
\end_body
|
|
\end_document
|